WP_20151027_002

Kolme kuukautta Nissan Leafillä

Ostimme autoliikeen esittelykäytössä olleen Nissan Leafin käyttöömme syyskuussa 2015 ja nyt takana on runsaat viisituhatta kilometriä yhteistä taivalta. Kaikenkaikkiaan autolla on ajettu 10.000 km.

Nissan on osoittautunut kaikkien ajajiensa suosikiksi, se on hiljainen, lämmin ja uskomattoman hyvä liikennevaloista lähtijä. Sähkömoottorin hyvä vääntö ja vaihteettomuus ovat todellista herkkua kaupunkiliikenteessä. Autoon hankitttiin myyjän suosituksesta nastattomat kitkarenkaat. Ensimmäiset 300 kilometriä ajoimme uusilla Nokian kitkoilla, mutta sen jälkeen alla ovat olleet testimielessä kiinalaiset kitkat, mutta niistä lisää myöhemmin.

Hankimme kodin seinään latauspisteen, joka mahdollistaa latauksen 3 kW:n teholla, syöttöjohto vedettiin omakotitalon sähkötaulusta suoraan oman sulakkeen kautta laturille. Järjestely on osoittautunut erittäin toimivaksi. Kotiin tullessa avataan Nissanin nokalla oleva luukku ja liitetään auto laturiin. Kaikki hoituu automaattisesti. Pakkasaamuna voi helpolla kännykkäsovellutuksella laittaa auton lämppärin jo etukäteen lämmittämään auto ja lämmitin käyttää syöttövirtaa eikä akkuja tarvitse käyttää alkulämmmitykseen.

Autolla ajetaan lähes joka arkipäivä yhteensä runsaan sadan kilometrin työmatka, josta suurin osa on moottoritietä. Auto akku riittää hyvä tällaiseen matkaan. Täydellä akulla pääsee kesälämpimillä 150-160 km ja talvella noin 120-130 km. Kilometrejä saa lisää, jos kikkailee alhaisella nopudella ja/tai  lämmityslaitteen pois kytkemisellä. Tehtaan lupaamaan 199 km:n toimintasädettä ei käytännössä saavuta kuin aivan optimaalisissa oloissa.

Meillä ei ole ollut tarvetta pikalatauspaikkojen käyttöön normaaliajossa. Muutamalla Tampereen ja Helsingin välisellä matkalla olemme ladanneet akkuja huippunopeilla latureilla, joilla saadaan akkuun potkua nopeasti, täysin tyhjä akku 80 prosenttiseen varaukseen alle puolessa tunnissa, tällainen laturi on muunmuassa Akaan ABC-asemalla.

Meidän Nissan on varustetasoltaan keskimmäinen, siinä on hienosti toimiva navigaattori, vakionopeussäädin ja automaatti-ilmastointi. Tämä varustus on se yleisin Suomessa tällä hetkellä ajelevissa noin kahdessa sadassa Leafissa.

Tääs hieman alkumaistelua Leafista. kirjoittelen lisää, kunhan kunnon talvipakkaset saapuvat Tampereella ja tiedämme lisää akuista ja lämmityslaitteesta paukkupakkasilla.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s