WP_20160106_004

Nissan Leaf ja pakkasta 25 astetta

Loppiaisaamuna oli pakkasta 25 astetta. Pithihän sitä heti lähteä kokeilemaan ja testaamaan Leafiä hyytävässä kylmyydessä. Auto oli yön yli kiinni kotilaturissa, joten aamukahvia juodessa saatoin kännykällä laittaa Nissanin sisätilat lämpenemään ennen ajoon lähtöä.

Kun menin autolle, oli sisätiloissa vasta parinkymmenen minuutin lämmityksen jäljiltä jo pikkuisen lämpöisen tuntua. Aamukuura oli sulanut noin runsaasta puolesta tuulilasista ja etummaisista sivulaseista, lämmitetty ilma näyttää ohjautuvan automaattisesti laseille, mikä onkin hyvä asia. Tuplalla lämmitysajalla saadaan varmaankin täysin sulat etulasit näissä pakkasissa.

Ennen ajoon lähtöä kytkin istuinlämppärin suurimmalle teholla ja laitoin vielä ratinlämmittimen antamaan lämpöä käsille. Kumpikin näistä lämmittimistä on todella tehokas. Ratti tuntuu mukavalta parissa minuutissa ja kahden kilometrin ajon jälkeen saa istunlämmitystä säätää pikkuteholle.

Kokeilin lämmityslaitteen suruttoman käytön vaikutusta maksimi ajomatkaan ja tällaisia lukemia näytti Nissanin oma ajomatka-arvio:

WP_20160106_002

Tässä kuvassa ajelen autolle siten, että lämmitys on poiskytketty, mutta kuskin sähkölämmittimet ovat täysillä. Akun varaus on siis 91% ja auto ennustaa 116 kilometrin maksimimatkaa. Ajelinkin sitten aika tovin näin, ilman lämmityslaitteen lämpöä ja pitää sanoa, ettei se ollut mitenkään masokistista. Yhden hengen kuormalla eivät lasitkaan menneet huuruun. No eihän tätä voi kenellekään suositella, mutta pitäähän sitä insinöörin kokeilla.

WP_20160106_003

Nyt mennään autolla automaatti-ilmastointi ohjaamassa sisälämpötilaa. Asetusarvona pyydetään 22 astetta ja lämmitysteho oli alkumatkasta vielä ihan täysillä. Akkuvaraus on sama kuin aikaisemmassa tilanteessa, mutta ajomatka näyttää 91 kilometriä eli tällä pikatestillä näyttäisi lämmityslaite haukkaavan noin 20%  näillä pakkasilla saavutettavasta ajomatkasta.

Yleisesti pitää sanoa, että auto huomioi arvioissaan aikaisemmat ajot autolla ja sen mukaan antaa kilometrilukemia maksimimatkalle. Viime päivinä Leafillamme ei ole ajettu kuin muutaman kilometrin pikku pyrähdyksiä kaupunkissa  eli hiukan suotuisammalla viime päivien historialla saataisiin noin yleisesti parempia maksimimatkoja.

Toivottavasti pakkaset jatkuvat ja saadaan hiukan lisää faktaa Leafista kiinnostuneille.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s