Auto Japanista IV, miten auto saadaan Suomeen

Kun auto on saatu ostettua, niin seuraavaksi se siirretään lähimpään sopivaan satamaan. Japanin kotimaan rahti sekä auton rekisteristä poisto yms. toimenpiteet sisältyvät yleensä ostajana toimineen agentin laskuun.

Rahtaus Suomeen maksaa autosta riippuen noin 1000 USD. Suomessa voivat olla satamina joko Kotka tai Hanko. Auton saa noutaa satamasta noin 3 kuukauden päästä ostosta, joten aivan malttamattomille ei Japani sovi ostomaaksi.

Tullaus on tehtävä tuontisatamassa, autosta kannetaan pienehkö tulli ja arvonlisävero verottomasta satamahinnasta eli ostohinta plus rahti. Autoveroilmoituksen voi hoitaa samalla ja lasku autoverosta kolahtaa postiluukusta parin kolmen viikon päästä.

Jos auto on hyvässä ajokunnossa, niin tullista saa myös tarrakilvet, joilla pääseen ajelemaan kotiin. Ne ovat voimassa kolme kuukautta, jos autoveroilmoitus tehdään satamassa.

Katsastukseen pitää maahantuojalta hankkia vaatimuksenmukaisuustodistus. Mercedekseen sen saa Veholta 450 Euron hintaa. Muutostöinä pitää valot vaihtaa oikeapuoleiseen liikenteeseen sopiviksi ja takasumuvalo muutetaan vasempaan takavaloryhmään.

Jos autossa on navigaattori, niin se ei yleensä toimi Suomessa. Samoin radion taajuudet ovat Suomessa hiukan erilaiset kuin Japanissa eli kaikkia asemia ei ilman muutostöitä kuule.

 

 

Jätä kommentti